WEKO3
アイテム
音楽の反復聴取におけるモーツァルト効果
https://saigaku.repo.nii.ac.jp/records/1356
https://saigaku.repo.nii.ac.jp/records/13562d72d77b-9075-420e-9a70-02ac0de75178
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-02-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 音楽の反復聴取におけるモーツァルト効果 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Mozart Effect of Repeat Listening to Music | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | モーツァルト効果 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 反復聴取 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ポジティブ感情 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 計算課題 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Mozart effect | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | repeat listening | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | positive affect | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | calculation task | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
山下, 利之
× 山下, 利之 |
|||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The temporary enhancement of performance on cognitive tasks after listening to music is referred to as the Mozart effect. Researches on the Mozart effect confirm that listening to music enhances task performance by raising levels of arousal and inducing positive affect. Most of experimental studies, however, have conducted the experiments in which participants completed only one task after listening to music or sitting in silence. In order to examine psychological effects of repeat listening to music on cognitive tasks and emotions, we conducted an experiment in which the participants performed ten calculation tasks. 60 participants were composed of 6 groups. Four groups listened to the same music before each of the ten tasks, one group listened to different pieces of music before each task, and one group sat in silence before each task. The results suggest that listening to different pieces of music could be most effective for positive affect during the calculation tasks. | |||||
書誌情報 |
埼玉学園大学紀要. 人間学部篇 en : Bulletin of Saitama Gakuen University. Faculty of Humanities 巻 20, p. 289-301, 発行日 2020-12-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 埼玉学園大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13470515 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11612864 |